Det er ikke bare fotball det er interessant å følge med på ifra USA for tida. Det foregår også stadig flere kamper på strålevernfronten. De kampene utkjempes gjerne som offentlige høringer – og selv om svært mange ender med tap, blir det stadig vanskeligere å bli tatt seriøst om du hevder at strålingen fra mobiler, smartmålere og annet trådløst – ja også datasentre – ikke gir helseskader.
Her kommer en liten lekse fra Theodora M. Scarato, som leder programmet for trådløst og elektromagnetiske felt i den ganske nye miljøorganisasjonen Environmental Health Sciences. Les mer «USAs offentlighet våkner om datasentre: – Strålevernet er et korthus.»




Diplomet over forteller at artikkelen med det lange navnet – «Virkninger på kreft i laboratoriestudier utført på dyr fra radiofrekvente elektromagnetiske felt, en systematisk gjennomgang» – ble den artikkelen i det vel ansette tidsskriftet Environment International fra det store forlaget Elsevier som ble lastet ned flest ganger i 2025. 

Det er ganske underlig hvor snevert forskeres blikk er rettet mot det de allerede kjenner til fra før: Nå har et forskningsteam nettopp publisert en stor statistisk undersøkelse av kreftformer som øker blant unge voksne. De har lett vidt og bredt etter årsaker som kan knyttes til adferdsendringer i befolkningen, men ikke funnet annet svar enn at økningen kanskje i noen grad kan henge sammen med overvekt.
